آژانس تبلیغاتی صبا مدیا

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

عکاسی تبلیغاتی زیر مجموعه ای از عکاسی صنعتی می باشد. این نوع عکاسی یکی از پر چالش ترین مباحث در عکاسی تلقی می شود. برای ثبت یک عکس تبلیغاتی حرفه ای عکاس باید بتواند درک درستی از درخواست و سلیقه و نیاز کارفرمای خود داشته باشد. بدون تردید میتوان گفت یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای و خلاق میتواند سهم ویژه ای در موفقیت تجارت کارفرمای خویش داشته باشد.

عکاسی تبلیغاتی در اصفهان - قهوه
عکس بالا عکس تبلیغاتی یک شرکت تولید قهوه است. این تصویر قصد دارد قدرت بیدار ماندن با قهوه های این شرکت را نشان دهد. جغد نماد شب بیداری است و با ترکیب با دانه های قهوه و همچنین فنجان های قهوه بخوبی میتواند این مفهوم را برساند.

عکاسی تبلیغاتی چیست ؟

زمانی که شما به یک تبلیغ نگاه می‌کنید، چیزی که ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کند چیست؟ آیا در مرحله اول اول، به کلمات و جمله ها نگاه می‌کنید؟ یقینا نه!
قطعا شما هم وقتی یک آگهی تبلیغاتی رو میبینید اولین چیزی که توجه شما رو به خودش جلب میکنه عکس موجود در آگهی هستش. در اکثر اوقات اون عکسی که شما میبینید میتونه سرنوشت اون آگهی رو تعیین کنه، با توجه به این که اون عکس چقدر بتونه توجه شما رو جلب کنه شانس تاثیر گذاری تبلیغ رو تعیین میکنه.
یک عکس تبلیغاتی علاوه بر این که باید با کیفیت و اغراغ آمیز باشد باید دارای جذابیت و سرگرمی برای مخاطب باشد. البته لازم به ذکرکه فقط جلب توجه مشتری کافی نیست بلکه باید مشتری را متقاعد کند که به این کالا یا خدمات نیاز دارد.
راه های متنوع بسیاری برای عکاسی یک عکس تبلیغاتی حرفه ای وجود دارد، یکی از این روش ها این است که محصول را حین استفاده یا نمایش کاربرد روی صفحه خالی سیاه یا سفید نمایش داد. یکی دیگر از روش های هوشمندانه نمایش محصول جایگذاریمحصول در محل ها یا مکان هایی غیر معمول است که میتواند جذابیت این کار را تا چنین برابر افزایش دهد.
البته روش هایی که گفتیم مختص به عکاسی از محصولات بود، عکاسی تبلیغاتی از خدمات چالش های بیشتری در پیش دارد. ساده ترین روش انجام این کار نمایش زندگی بدون بودن این خدمات البته با مقدار زیادی اغراغ است. و همچنین مبالغه کردن هم روش خوبی برای انجام این کار می باشد. البته ما به این چند روشی روال کار شده است بسنده نمیکنیم و روش های نوین و پرکاربرد تری رو هم استفاده میکنیم.
عکس های تبلیغاتی بیشتر در حوزه چاپ برای بیلبورد ها، کاتالوگ ها و نشریات و مجلات استفاده می شوند ولی عموما در سایت ها، شبکه های اجتماعی و تبلیغات تلوزیونی هم استفاده هایی دارند.

 

یک عکاس تبلیغاتی چگونه عکسی میگیرد ؟

یک عکاس حرفه ای، برای این که بتواند یک عکس تبلیغاتی حرفه ای با بازدهی بالا بگیرد از قبل باید اطلاع داشته باشد که چه نوع عکسی نیاز دارد. درک چنین چیزی نیازمند این است که عکاس از قبل با کارفرما صحبت کرده باشد و نکاتی که کارفما و سفارش دهنده عکس مد نظر دارد را حتما در تصویر بگنجاند.
کارفما متقابلا وظیفه دارد تا بطور کاملا شفاف هر آنچه که از آن عکس تبلیغاتی انتظار دارد را به عکاس انتقال دهد. بعد از این که هر دو طرف به درک متقابلی از این محصول رسیدند میتوانند کار خود را آغاز کنند.
خب در این مرحله. کارفرما محصول مورد نظر را به دست عکاس میرساند و عکاس نیز محل دقیق عکاسی را تعیین میکند. تعیین محل عکاسی با توجه به محصول و ویژگی های آن کاملا متفاوت است، ممکن است بتوان در فضای استودیو فضای مناسبی را فراهم آورد ولی ممکن است به این منظور به فضا های خارجی مراجعه کرد و این کار را انجام داد.
در برخی تصاویر تبلیغاتی بر خلاف تصاویر صنعتی نیاز به مدل برای نگه داشتن یا استفاده از محصول داریم. البته این مدل میتواند کارفرما یا کارمندانش و یا بازیگر باشد.
در مرحله آخر تصاویر روتوش می شوند. سپس مواردی که از جذابیت کالا کم میکنند از تصویر حذف خواهند شد مانند لکه ها و غیره. همچنین فتومونتاژ هایی که مد نظر عکاس است روی تصویر اعمال می شود. سپس اصلاح رنگ و نور انجام خواهد شد.
یک عکاس تبلیغاتی به چه دانش هایی نیاز دارد ؟
یک عکاس تبلیغاتی به غیر از این که باید دارای مهارت های کافی در حوزه عکاسی و عکاسی صنعتی باید دارای دانش در زمینه تبلیغات و بازاریابی و همچنین باید دارای پ‍یش ذهنیتی هایی در زمینه روانشناسی تبلیغات نیز باشد تا بتواند یک عکس تبلیغاتی حرفه ای خلق کند.
در شرکت های تبلیغاتی بزرگ مانند صبا مدیا یک کارگردان تبلیغاتی میتواند این فرایند را تا چندین برابر افزایش دهد. زیرا پلان عکاسی و فیلمبرداری تیزر تبلیغاتی میتواند جلوه واحدی داشته باشد که در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری بر جای میگذارد.

 

عکس تبلیغاتی در اصفهان از قهوه مک دونالد
به طور مثال عکسی که در بالا میبینید یک نمونه عکس تبلیغاتی از شرکت مک دونالد است. هدف این عکس نشان دادن بزرگی لیوان های قهوه مک دونالد است.

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

۱. از پس زمینه های طرح دار استفاده نکنید!

اولین نکته ای که باید خدمتتان عرض کنیم این است که هرچیزی که باعث پرت شدن حواس مخاطب میشود را باید حذف کرد. حتما به خاطر داشته باشید شما زمان بسیار کمی برای جلب توجه مخاطبتان دارید. پس این زمان نباید برای موارد دیگری صرف شود که توجه بیننده را از نکته اصلی دور کند. اگر این زمان صرف حاشیه و موارد دیگر بشود یعنی شما از هدف اصلیتان دور شده اید. پس هیچ چیز اضافه ای جز محصول در تصویر نباید باشد که حواس مخاطب پرت شود.

۲. محصول را قابل لمس کنید!

در حالت عادی وقتی مشتری یک محصول را در دست میگیرد فقط چند درصد امکان دارد که عملیات خرید را انجام دهد. حال شما میخواید بصورت مجازی محصول را برای مشتری قابل لمس کنید. اینجاست که کار یکم سخت می شود. شما تنها با گرفتن چندین عکس از زوایای مختلف و … میتوانید این کار را انجام دهید. مشتری معمولا دوست دارد که ریز جزئیات محصول را مشاهده کند. سعی کنید از تمامی زوایا و موارد ریز و درشت محصول عکاسی کنید.

۳. محصول رو آماده عکاسی تبلیغاتی کنید!

خب عکاسی تبلیغاتی هم مانند بقیه تصاویر صنعتی نیاز به آماده سازی اولیه دارد. این آماده سازی از مواردی همچون حذف لکه و کثیفی از روی محصول میشود تا حذف یا اضافه کردن چیزی به محصول. فرض کنید شما میخواهید از یک لباس عکاسی کنید. اگر این لباس دارای چین و چروک باشد، و چند لکه کثیفی؛ بجز تاثیر منفی هیچ سود دیگری ندارد! پس طوری محصول را آماده کنید که خودتان از دیدن محصول لذت ببرید.

۴. کیفیت عکس مهم تر از خود عکسه!

رزولیشن بسیار بالای عکس میتواند نقش مهم و اساسی در متقاعد کردن مشتری داشته باشد. زیرا میتواند با کیفیت بالا محصول را ببینید، بررسی کند و از ریز جزئیات محصول باخبر شود. در این صورت شانس فروش برای شما خیلیی افزایش می یابد.

۵. در عکاسی تبلیغاتی از روانشناسی رنگ ها استفاده کنید!

همینطور که میدونید هر رنگ تاثیر خاصی روی ذهن مخاطب دارد، از این ویژگی حتما باید استفاده کنید تا فروش محصول را بتوان تضمین کرد. هر رنگ میتواند تاثیر منفی یا مثبت روی ذهن مخاطب برای خرید محصول یا انصراف از خرید داشته باشد.
بطور مثال رنگ آبی؛ اعتماد، اطمینان، ایمنی و حس آرامش بخشی دارد، رنگ قرمز؛ انرژی، هیجان و اشتها را افزایش می دهد. برای اطلاع کامل از تاثیرات رنگ ها میتوانید به مقاله روانشناسی رنگ ها که روی وبسایتمون هست مراجعه کنید.

بطور مثال در تصویر بالا به جهت نمایش تندی محصول از رنگ قرمز آتشین استفاده شده که بتواند بخوبی حس تندی را منتقل کند. این عکس مربوط به سس های فلفلی بسیار تند برند محبوب tbasco می باشد.

۶. از لوگوی محصول غافل نشید!

اگر خودتان تولید کننده هستید حتما از زاویه ای عکس بگیرید که در واضح ترین شکل ممکن بتوانید لوگو خودتون رو ببینید. البته بعضی از سایت ها از نمایش هر لوگویی غیر از لوگوی خودشون جلوگیری میکنند.

۷. اندازه کالا را در عکس نشان دهید!

اگر کالای شما از نظر ابعاد اهمیت دارد حتما باید در عکس ابعاد کالا را مشخص کنید. برای بعضی محصول ها شما میتوانید کالا را در دست بگیرید یا کنارش اجسامی مانند خودکار و … قرار دهید یا در حالت های بزرگ تر شخصی در کنار آن کالا بایستد و یا درکنار اشیاء و مکان هایی قرار دهید که ابعادشان برای همه قابل درک است و بهتر میتوانند ابعاد کالای شما را درک کنند.

۸. نور طبیعی یا مصنوعی ؟

برای عکاسی تبلیغاتی ابتدا انتخاب کنید که قرار است با نور طبیعی عکاسی کنید یا نور مصنوعی. خب قطعا این سوالی نیست که اینجا به آن پاسخ بدهیم، هر محصول به فراخور خود نیاز به نور های مختلفی دارد، یا نور طبیعی یا نور مصنوعی. اگر ذهنتان سراغ این مورد رفت که از هر دو باهم استفاده میکنیم باید خدمتتان عرض کنیم که این کار اشتباهی بیش نیست. چون میتواند مشتری را در مراحل تصمیم گیری دچار اشتباه و غلط کند.

۹. از سطح انعکاس دهنده غافل نشوید!

وقتی شما محصول یا کالا را روی یک سطح آیینه ای شکل یا شیشه یا آب قرار میدهید میتوانید برای محصول عمق تعیین کنید. با این کار عکس شما جذاب تر می شود و میتواند در فرایند جذب مخاطب کمک بیشتری کند.
فقط به این نکته توجه داشته باشید که رفلکت نور ها در سطح موجب خرابی کار نشود.

۱۰. یک بکگراند جذاب آماده کنید!

شما میتوانید از یک پس زمینه یا صحنه جذاب و مرتبط با محصول آماده کنید. این پس زمینه میتواند کاربری محصول و یا محل استفاده محصول باشد. این به سلیقه و نیاز خودتان تعیین می شود. فقط نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که همانطور که در نکته اول گفتیم نباید شلوغ باشد و حواس مخاطب را پرت کند.

عکاسی تبلیغاتی در اصفهان
با قهوه های ما، روشن شو

۱۱. تاثیر زمینه سفید رو که میدونید ؟

یک راهنمایی کلی وجود دارد و آن این که برای این که شما بتوانید مخاطب را روی محصول متمرکز کنید بهترین رنگ برای این کار رنگ پس زمینه سفید هست. البته این یک قانون نیبست چون ممکن است بعضی محصولات خود سفید رنگ باشند یا مثل جواهرات روی زمینه سفید جلوه خوبی نداشته باشند که در این صورت شما باید سراغ بکگراند های مشکی بروید.

سفارش عکاسی تبلیغاتی

خب بعد از این همه صحبت در رابطه با تصاویر تبلیغاتی و تاثیر آن در کسب و کار ها نوبت به این رسیده که برای سفارش یک عکس تبلیغاتی عالی باید چکار کنیم؟ خب شما درصورتی که با یک عکاس تبلیغاتی حرفه ای فعالیت کنید این نیاز را برای شما فراهم میکند ولی خالی از لطف نیست که این نکته رو هم بدونید که کانون های تبلیغاتی مانند صبا مدیا علاوه بر داشتن عکاس تبلیغاتی حرفه ای، کارگردان تبلیغاتی حرفه ای هم داریم که میتونه یک هارمونی میان تیزرها و عکس های تبلیغاتی شما ایجاد کنه.

2 دیدگاه دربارهٔ «عکاسی تبلیغاتی چیست؟ نکات مهم عکاسی تبلیغاتی»

  1. سعید منحل

    عکاسی تبلیغاتی نیاز به سناریو نویس داره یا هرکسی می‌تونه طراحی کنه؟

    1. ابوالفضل

      قطعا وقتی عکس تبلیغاتی سناریو داشته باشه بازدهی زیاد تری میتونه داشته باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *