آژانس تبلیغاتی صبا مدیا

وقتی صحبت از تیزر تبلیغاتی می شود همگی به یاد آگهی های تبلیغاتی ضد حال شبکه های تلویزیونی می افتیم. اما فارق از این که این آگهی های تبلیغاتی چقدر تاثیر های مثبت و منفی در ذهن ما به جای گذاشته اند. اما امروز در این مقاله میخواهیم از جنبه های دیگری به این تیزر های تبلیغاتی نگاه کنیم. پس با ما همراه باشید.

تیزر تبلیغاتی چیست؟

فیلم یا کلیپ تبلیغاتی یکی از چندین ابزار معرفی محصولات و خدمات شما به مخاطبانتان می باشد که در مقایسه با دیگر ابزار هایی که در این حوزه وجود دارند توانسته است بازدهی بیشتری نسبت به بعضی دیگر را داشته باشد. تیزر تبلیغاتی به ویدئویی گفته می شود که بتواند یک محصول و یا خدمات را با استفاده از تکنیک های تصویربرداری و فیلم برداری به مخاطب معرفی کند. البته تیزر های تبلیغاتی برای این که بتوانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند باید با خلاقیت و داستانی جذاب ساخته شوند که بتوانند مخاطب را پای رسانه ای که در حال نمایش تیزر است میخکوب کند. البته رسانه پخش هر نوع تیزر تبلیغاتی متفاوت می باشد و تیزر باید متناسب با نیاز و استاندارد های رسانه های پخش تهیه و تولید شوند که در ادامه به انواع رسانه های پخش تیزر های تبلیغاتی اشاره می‌کنیم.

انواع تیزر های تبلیغاتی چیست ؟

تیزر های تبلیغاتی با توجه به نیاز کارفرما و نوع مخاطبو همچنین رسانه های پخش انواع مختلفی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم. درصورتی که نوع تیزر های تبیلغاتی برای ساخت یک تیزر در نظر گرفته نشود تیزر بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

تیزر تلویزیونی

این نوع تیزر های معمولا تیزر های رئال هستند که استفاده از تجهیزات فیلم برداری سینمایی با بهترین کیفیت تولید می‌شوند. معمولا در این تیزر ها از بازیگر، مدل و لوکیشن های جذاب و همچنین جلوه های ویژه استفاده می‌شود. تیزر های تلویزیونی دارای محدودیت زمان هستند. زیرا باید بتوانند در کمترین زمان ممکن منظور و مقصود خود از ویدئو را به مخاطب خود برساند. زیرا هزینه تبلیغات در صدا و سیما هزینه نسبتا بالایی می باشد و هزینه پخش آگهی های بازرگانی بصورت ثانیه ای محاسبه می‌گردد. این نوع تیزر ها با توجه به این که رسانه ملی بستر پخش این نوع از تیزر های تلویزیونی می باشد باید از قوانین جمهوری اسلامی ایران پیروی کنند و نباید از هر نوع ابزاری برای جذب مخاطب در این تیزر ها استفاده کرد.

تیزر صنعتی – فیلم صنعتی

فیلم یا کلیپ صنعتی یکی از پر طرفدار ترین نوع تیزر های تبلیغاتی محسوب می شود که معمولا در تلویزیون هم قابلیت پخش دارد و میتوان گفت حدود ۳۰ درصد از تیزرهایی که در تلویزیون پخش میشود تیزر های صنعتی می باشند. تیزر های صنعتی قصد نمایش مراحل یا فرایند تولید و همینطور ابعاد و گستردگی کارخانه یا محل تولید محصولات را به مخاطب نشان دهد تا مخاطب با اطمینان بیشتری نسبت به انتخاب برند اقدام کند. همچنین تیزر های صنعتی وظیفه مقایسه محصولات وخدمات و یا نمایش اهداف بلند مدت یک مجموعه تولیدی را نیز دارند. در نهایت بهتر است بگوییم که مهم ترین رسالت تیزر های صنعتی نیز معرفی یک محصول و یا خدمات و همچنین جایگذاری برند در رتبه اول ذهن مخاطبین می باشد.

تیزر شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی جایگاه ویژه ای در بین مردم برای خود پیده کرده اند. تیزر هایی که متناسب با این شبکه های اجتماعی ساخته می شوند باید از قوانین مختص به شبکه های اجتماعی پیروی کنند تا بتوانند بهترین بازدهی را داشته باشند. تیزر هایی که برای شبکه های اجتماعی ساخته می شوند به انتخاب مخاطب میتوانند دیده شوند یا دیده نشوند و به اصطاح اسکرول شوند. برای این که این نوع تیزر ها بیشترین بازدهی را داشته باشند باید به قدری جذاب باشند و با خلاقیت ساخته شده باشند که حس کنجکاوری مخاطب را فعال کند و تا پایان این تیزر تبلیغاتی به محتوای آن توجه کنند. برای این که بازدهی تیزر های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی بازدید بیشتری داشته باشد از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از شخصیت های معروف شبکه های اجتماعی، بلاگر های معروف، اینفلوئنسرها و تیک تاکر های محبوب می باشد که با توجه به نیاز و مخاطب ارزیابی و استفاده می شود.

تیزر های تبلیغاتی موشن گرافیک

تیزر های تبلیغاتی موشن گرافیک معمولا به منظور معرفی خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سبک از تیزر ها با استفاده از نرم افزار های طراحی دو بعدی و سه بعدی با وجود المان ها و کاراکتر های دو بعدی ساخته می شوند. موشن گرافیک ها از نظر صدا گذاری دارای اهمیت بسیاری می باشد تا بتوان به کاراکتر ها و المان ها روح داد و حس بهتری در مخاطب ایجاد کرد. تیزر های موشن گرافیک با توجه به هزینه ساخت و همینطور حوصله مخاطب در تایم های ۱ تا ۲ دقیقه ای ساخته می شوند. استفاده از المان های سه بعدی در موشن گرافیک ها رواج ندارد معمولا المان های ایزومتریک در آن ها استفاده می شوند.

تیزر های تبلیغاتی انیمیشن

معمولا این نوع تیزر ها برای جامعه مخاطب کودکان و نوجوانان ساخته می شوند و دارای کاراکتر های کارتونی و غیر واقعی می باشند. این کاراکتر ها و المان ها به وسیله نرم افزار های طراحی سه بعدی و یا دو بعدی ساخته می‌شوند. تیزر های انیمیشنی برخلاف تیزر های موشن گرافیک یک داستان را روایت می‌کنند.

تیزر های تبیغاتی موزیکال

این نوع تیزر ها همراه با یک موسیقی بوده و بصورت آهنگین محتوا را ارائه می‌دهند. همینطور که میدانید ذهن انسان ها آهنگ ها را بسیار زود تر به خاطر می سپارد. حتما شده که یک آهنگ را بارها و بارها به زبان بیاورید و آن را زیر لب بخوانید، این همان تاثیر موسیقی بر ذهن است. تیزر های موزیکال نوعی از تیزر ها را شامل نمیشود و هر نوعی از تیزر ها میتواند بصورت موزیکال ارائه شوند. فرقی نمیکند تیزر تلویزیونی، انیمیشن، یا موشن گرافیک همه اینها میتوانند بصورت موزیکال ارائه شوند.

مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی

بطور کلی مراحل ساخت به سه مرحله پیش تولید، تولید و پس تولید تقسیم بندی می شود که در ادامه اقدام به تشریح آنها می کنیم.

پیش تولید

این مرحله مهمترین مرحله از ساخت یک تیز می باشد زیرا در این مرحله سناریو و داستان تیزر باید ساخته شود. استراتژی تیزر درصورتی که صحیح نباشد یا بازدهی مناسب را نداشته باشد تیزر از اعتبار ساقط می گردد. پس از ارائه اطلاعاتی راجع به محصول و یا خدمات از طرف کارفرما و سفارش دهنده تیزر این مرحله میتواند آغاز شود. نیاز سنجی و مخاطب شناسی صحیح میتواند در نوشتن سناریو و داستان تیزر تاثیر به سزایی داشته باشد. استراتژی و هدف تیزر که در این مرحله تعیین می شود باید با توجه به نیاز های بازار و بررسی های رقبا، هدف گذاری شود. این مرحله ممکن است تا چندین هفته زمان نیاز داشته باشد. در نهایت سناریو تیزر با تایید کارفرما وارد مرحل تولید می‌شود.

تولید

در این مرحله ساخت تیزر شروع شده و با استفاده از تجهیزات سینمایی و حرفه ای تیزر شروع به تصویربرداری، صداگذاری و تدوین می‌شود. بسیاری از آژانس های تبلیغاتی بدون توجه به مرحله پیش تولید مستقیما به سراغ این مرحله از ساخت میروند و بیشتر تمرکز روی مرحله تولید قرار می‌گیرد.

پس تولید

در این مرحله قبل از انتشار عمومی تیزر به جامعه هدف کوچک تری نمایش داده میشود و ارزیابی می گردد. درصورتی که در این مرحله تیزر توانست نمره قبولی خود را دریافت کند برای انتشار عمومی آماده سازی می‌شود. درصورتی که در این مرحله بازدهی مناسب را نداشته باشد اشکال یابی میشود و اشکالات تیزر اصلاح خواهد شد و سپس به مرحله انتشار عمومی باز می‌گردد.

ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی موفق

هر ویدئوی تبلیغاتی که در آن یک محصول یا خدمات نمایش داده شود الزاما یک تیزر تبلیغاتی موفق به شمار نمی آید و یک تیزر تبلیغاتی موفق باید فاکتورهای موفقیت را در خود داشته باشد. در ادامه به چند ویژگی کلی از یک تیزر تبلیغاتی موفق اشاره خواهیم کرد.

ایده های جذاب و خلاقیت

معمولا این مورد در ساخت تیزر های تبلیغاتی از مهم ترین نکات ساخت تیزر به شمار می آید. یک ویدئو بدون هیچگونه خلاقیت قطعا نمیتواند مخاطب مناسبی داشته باشد و احتمال این که این تیزر سوخت بشود بسیار زیاد است. تیزر های تبلیغاتی باید با استفاده از ایده ها و خلاقیت های جذاب و مناسب مخاطب را درگیر کند و حس کنجکاوی او را برانگیخته کند و تا پایان مخاطب ما ویدئو را مشاهده کند. در ادامه شما را دعوت میکنیم یک ویديوی تبلیغاتی خلاقانه از آووکادو مکزیک ببینید.

ویدئویی که بالا مشاهده کردید یک ویديوی تبلیغاتی از شرکت آووکادو مکزیک هست که توسط تیم یکتانت ترجمه شده است.

جذابیت بصری

از دیگر مواردی که در تیزر های تبلیغاتی بر بازدهی تیزر تاثیر دارد جذابیت های بصری تیزر می باشد. جلوه های ویژه کامپیوتری در تیزر های تبلیغاتی یکی از جذابیت های تیزر های تلویزیونی می باشد. این جلوه های ویژه باید متناسب با نوع تیزر و بر اساس نیاز مخاطب بکار برده شود. همچنین استفاده نابجا از جلوه های ویژه می تواند تاثیر منفی در تیزر های تبلیغاتی داشته باشد.

سرعت انتقال اطلاعات

امروزه حوصله مخاطبین ما کم شده است و تیزر هایی با مدت زمان طولانی شانس موفقیت کمتری دارند. تیزرهایی که بتوانند در کمترین زمان اطلاعات را منتقل کنند حدود ۸۰ درصد بازدهی بیشتری دارند. چون مخاطب ما قبل از این که تیزر را رد کند مفهوم تیزر را دریافت کرده است.

2 دیدگاه دربارهٔ «تیزر تبلیغاتی چیست ؟ – انواع تیزر و فیلم های تبلیغاتی»

  1. نسیم پایدار

    مرسی از راهنماییتون، من واقعاً نمیدونستم چه نوع تیزری نیاز دارم.
    من یک تیزر صنعتی نیاز دارم،شما انجام میدید؟

    1. ابوالفضل

      بله حتما باعث افتخاره لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم خدمتتان عرض شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *