آژانس تبلیغاتی صبا مدیا

یکی از دغدغه های تولید کنندگان محصولات این است که محصول جدید به بازار ارائه کنند تا بتوانند رقبا را کنار بزنند و بازار را در دست گیرند، شاید از دیدگاه آنها فکر خوبی باشد ولی احتمال دارد که از دید مشتری زیاد خوش آیند بنظر نرسد!

در کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری گفته است که؛ با استفاده از روشهای ردیابی مستمر مارکت مایند ، تنها در استرالیا بیش از ۵۰ طبقه از محصولات را ظرف سالهای گذشته زیر نظر گرفتیم و در بسیاری از آن ها توانستـیــم شـاهـد عرضه محصولات نامهای تجاری جدید متعددی باشیم. برای میزان بالای شکست محصولات جدید تنها یک دلیل وجود ندارد ولی یکی از این دلایل به صورت قانع کننده ای متداول است. این دلیل با این واقعیت عجین است که مراقبتها و توجهات مبذول شده به محصول در مرحله قبل از عرضه به بازار به مرحله پس از فشار دگمه پرتاب به بازار، تسری نیافته است . تنها تعداد کمی از شرکت ها از نزدیک و مستمراً آنچه را پس از عرضه محصول به بازار روی داده است زیر نظر داشته اند نتیجه این که در مورد اکثریت آنها تصمیمات دقیق و بسیار مهم و لازم برای موفقیت در بازاریابی صورت نگرفته است و محصول با سر به زمین خورده است.

این روزها، اکثر شرکتها مبالغ هنگفت و توجه دقیقی صرف تهیه یک محصول جدید می کنند. آنها عین همین عمل را در مورد تهیه تبلیغات و برنامه های ترویجی برای پشتیبانی از محصول، انجام می دهند . آن ها تبلیغ و پذیرش مفهوم محصول را پیش آزمون می کنند و سعی دارند همه چیز را در جای خود قرار دهند تا عرضه با موفقیت قرین شود. اما پس از آن چیز مضحکی اتفاق می افتد. دگمه پرتاب فشار داده میشود و بلافاصله پس از آن یعنی در مرحله حساس پس از پرتاب تمایل بر این است که کاری جز کشیدن یک نفس عمیق، دعاکردن برای این که همه چیز به خوبی پیش رود و انتظار مضطربانه برای داوری بازار صورت نگیرد. بنظر شما محصول موفق خواهد شد یا شکست خواهد خورد؟

اگر ناسا فضاپیماهای خود را به همین سبک و سیاقی که شرکت ها محصولات جدید را روانه بازار می کنند به فضا پرتاب می کرد دیگر فضانوردی باقی نمی ماند! حتما می پرسید چرا ؟

بسیاری از محصولات جدید با شکست روبه رو میشوند، زیرا فروش اولیه آنها مطابق با انتظار از آب در نمی آید. سپس، بدبینی سراسر شرکت را فرا می گیرد و غالباً به این نتیجه می انجامد که مدیریت خیلی زود دوشاخه» را از برق میکشد و محصول را از دور خارج می سازد.

تبلیغ محصول جدید

شکل بالا یک نام تجاری جدید مربوط به یک محصول دیر پا را نشان می دهد که با یک جدول زمانی مستمر به مدت هفت هفته تبلیغ شد پس از این مدت شرکت ، تبلیغات خود را متوقف کرد زیرا فروش به حد مورد انتظار نرسید. تمامی حال و هوای شرکت و گروه بازاریابی آن غرق در نا امیدی بود و با نگرانی در انتظار شکست . در عرضه محصولات جدید، این مرحله بس خطرناک است زیرا ممکن است افسردگی و اندوه به همراه داشته باشد. خوشبختانه در این مورد و برای اولین بار در تاریخ شرکت نه تنها فروش بلکه تأثیر مبارزه تبلیغاتی بر نگرشها نسبت به نام تجاری مستمراً زیر نظر قرار گرفته شده بود. بر اساس داده های ردیابی مستمر توانستیم به این بحث بنشینیم که شرکت باید به کار خود ادامه دهد؛ به صرف اینکه فروش هنوز پاسخ نداده است نباید تبلیغ را متوقف و یا محصول جدید را رها کرد. در نتیجه ، شرکت مجدداً شروع به پخش آگهی درباره محصول جدید کرد . نمودار به دقت نشان می دهد که پس از آن ، هرگاه که تبلیغ به شکل انفجاری اجرا می شد، نگرش نسبت به نام تجاری بهبود می یافت با یک استثناء، آنگاه که عرضه یک نام تجاری جدید رقیب تاحدی ایــن تصویر را تیره کرد) . سه ماه پس از عرضه ، نام تجاری فارغ از شکست ، ۱۵ درصد از سهم بازار را به دست آورد. این محصول تا به امروز زنده و سرپا مانده است، ولی اگر تصمیم به سقط آن به اجرا گذاشته شده بود سرنوشتی جز ذکر نامی در تاریخچه محصول، نظیر دیگر محصولات جدید شکست خورده نمی یافت.

قطعا این مطلب را نمیتوان در چند کلمه و در قالب یک مقاله تمام کرد؛ ما امروز سعی کردیم یک دیدگاه و چشم انداز کوچکی به شما بدهیم ولی حتما در مقالات آینده اقدام به تکمیل این مطلب میکنیم.

چراکه دلایل متعدد و قابل توجهی وجود دارد که باید باهم بررسی کنیم. اگر نیاز به مشاوره برای ساخت تیزر معرفی محصول و یا بطور کلی کلیپ محصول دارید میتوانید از مشاوران صبا مدیا راهنمایی و کمک بخواهید.

2 دیدگاه دربارهٔ «تبلیغات محصول جدید»

  1. علی جالوس

    خب برای این که بهترین تبلیغات رو برای معرفی محصول داشته باشیم باید چیکار کنیم ؟
    لطفا توضیح بدید.

    1. ابوالفضل

      قطعا روش های متفاوتی برای هر محصول وجود داره، برای کسب اطلاعات بیشتر باما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *