آژانس تبلیغاتی صبا مدیا

در همین اول بحث باید خدمت شما عرض کنم که یک تیزر تبلیغاتی به تنهایی نمی تواند تاثیرات چندان بر کسب و کار شما داشته باشد و شما باید در نظر داشته باشید که نیاز به یک کمپین تبلیغاتی دارید. در مقالات قبلی به ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای پرداخت این در این مقاله ما با فرض اینکه شما یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای دارید به بررسی یک تیزر تبلیغاتی تاثیرگذار می پردازیم

خوب بیایید تا با یک مثال بحث مان را شروع کنی یک ترازوی قدیمی را در نظر بگیرید در هر دو کفه این ترازو دو برند تجاری که دارای وزن های یکسانی هستند قرار دارد. در این حالت تنها کافی است که یک پر کاه به یکی از کفه های ترازو اضافه شود تا تعادل به نفع آن برند که پر کاه به آن اضافه شده است به هم بخورد. برند ها و نام های تجاری که مصرف کنندگان انتخاب می کنند غالباً بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تعادل خرید به نفع کدام یک از آنها به هم خواهد خورد؟

هنگامی که ما به جستجوی تاثیرات تبلیغات خود هستیم باید به جای وزنه های سنگین به دنبال یافتن پر کاه ها باشیم تا کفه ترازو به نفع ما نامتعادل شود.

نوع محصول

وقتی از محصول صحبت می کنیم محصولات برای مشتریان به دو دسته تقسیم بندی می شوند. خریدن اتومبیل و یا وسایل منزل، و دیگر اقلام گرانقیمت مسئله متفاوتی است آنها نمونه هایی از تصمیم گیری با درگیری زیاد هستند. این سطوح بالای درگیری نقطه مقابل سطوح پایین درگیری در خریدن محصولاتی شبیه به شامپو نوشابه و یا کره است. برای اکثر ما خریدن این اقلام کوچکتر مسئله مهمی نیست وقت ما بیشتر از آن ارزش دارد که هرگاه بخواهیم چیزی را شبیه به یک چیپس نوشابه و یا یک بیسکویت میان وعده را خریداری کنیم با خودمان کلنجار برویم که کدام نام تجاری را انتخاب کنیم. واقعیت آن است که در بسیاری از طبقات محصولات دارای درگیری کم، نام های تجاری مختلف بسیار شبیه یکدیگر و در پاره‌ای از اوقات تقریباً یکسانند. برای مصرف کننده اهمیت چندانی ندارد که کدام یک از این محصولات را بخرد. در چنین طبقه ای از محصولات با درگیری کم است که تاثیرات تبلیغ می تواند به بیشترین حد خود برسد گرچه درون نگری در مورد آنها نیز از جمله سخت ترین کارهاست.

تیزر تبلیغاتی برای محصولات با درگیری کم

اگر بخواهیم یک تیزر تبلیغاتی برای محصولات کم درگیرانه شبیه به موارد بالا تولید کنیم باید ویژگی های متفاوتی از تیزرهای تبلیغاتی با محصولاتی با درگیری بالا در نظر داشته باشیم. 

در تبلیغات برای محصولات کم درگیرانه تکرار یکی از مهم ترین و بسیار مهم ترین تاثیرات را در به هم زدن کفه ترازو به نفع برنده شما ایجاد می‌کند. اگر دقت کنید میبینید که شما در روز چندین خرید با درگیری کم انجام می دهید و بین چند برند یک برند را انتخاب می کنید. به طور مثال وقتی سراغ خرید یک نوشابه برای ناهار خود می روید از بین برند پپسی و کوکاکولا ممکن است برند پپسی را انتخاب کنید. شما قبلاً هیچگاه به این فکر نکرده اید که کدام برند بهتر است و به صورت کاملاً ناخودآگاه باعث انتخاب این برند شده است.

تکرار 

بیش از ۹۰ درصد تبلیغات و تاثیرات تبلیغات و تیزر های تبلیغاتی به صورت کاملاً نامحسوس هستند که می توانند چنین اثراتی را در ذهن ما بگذارند.‌ شاید وقتی داشته‌اید سریال مورد علاقه تان را تماشا می کرد هاید بازیگر محبوبتان به سراغ یک نوشابه پپسی رفته است و بعد از خوردن آن احساس لذت کرده و آن حس را به شما منتقل کرده است. یا شاید در یکی از تیزر های تبلیغاتی که مربوط به یک خیریه است و به کودکان نیازمند یک بسته غذایی به همراه یک نوشابه پپسی داده شده است توانسته است ذهن شما را درگیر کند و کفه ترازو را به نفع پپسی برهم زند. هرچند این تیزر تبلیغاتی که مربوط به یک خیریه است اسپانسر اصلی این تیزر تبلیغاتی شرکت پپسی است. و در آخر شاید شما چندین بار تیزرهای تبلیغاتی پپسی که در تلویزیون پخش شده است را دیده اید که مجموع همه این موارد در تصمیم گیری ناخودآگاه شما تاثیر گذاشته است.

تبلیغ شکل یا تصویر

تبلیغ شکل بسیار اهمیت بسزایی دارد در این قسمت ما به تاثیرات اشکال رنگ ها و غیره می پردازیم. اگر در برنامه تلویزیونی مورد علاقه شما از رنگ آبی و ترکیبی از قرمز استفاده شود،به نوعی و به صورت کاملا نامحسوس به تبلیغات شرکت پپسی کمک کرده است زیرا رنگ آبی، در کنار رنگ قرمز توانسته است در ذهن شما جای خود را بگیرد و به یکی از رنگ های مورد علاقه شما تبدیل شود. قطعاً داستان فیلم سینمایی ارباب حلقه ها را شنیده اید که در یکی از پخش های سینما به تبلیغات شرکت پپسی پرداخته بود. این شرکت در هنگام پخش فیلم …

… شما نشان داده می شود که شما شبیه به یک فیلم می توانید تشخیص بدهید. این یک فریم از هر ۵۰۰ فریم اصلاً برای مخاطب قابل مشاهده و ملموس نبود ولی تاثیرات بسزایی در ذهن مخاطبان خود می گذاشت و باعث فروش چندین برابری شرکت پپسی شد.

این فقط دو مورد از ویژگی های تبلیغات برای محصولات با درگیری کم است. قطعاً در مقالات آینده به ویژگی‌های دیگر اشاره خواهیم کرد.

تیزر تبلیغاتی برای محصولات با درگیری بالا

قبل از اینکه شروع به صحبت درباره ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی برای محصولات با درگیری بالا کنیم بهتر است بگوییم که همه موارد بالا در تبلیغات محصولات با درگیری بالا نیز صدق می کند، ولی کافی نیست.

بهتر است بحث را با یک مثال از شرکت اتومبیل ولوو آغاز کنیم.

طی سال‌ها ولوو تبلیغ شکل و یا تصویر خود را بر ایمنی متمرکز کرده است. از طریق تکرار تصویری قوی از اتومبیل ولوو به عنوان یک اتومبیل امن ساخته شده است. اکثر مردم بر روی یک مقیاس ده تایی بالاترین نمره را از نظر ایمنی در مقایسه با دیگر اتومبیل ها به ولوو می دهند. اکنون ایمنی یکی از اجزای جداناشدنی ادراک ما از این نامه تجاری شده است. (این واقعیت که این اتومبیل واقعاً بر پایه این فرض عرضه می‌شود البته یکی از عوامل مهم این مبارزه تبلیغاتی است ولی موضوع داستان دیگری است.)

پس یکی از تاثیرات تبلیغ تصویر یا شکل، ایجاد تغییرات تدریجی در ادراکات ما نسبت به یک نام تجاری، با توجه به یک خصیصه معین است. در مورد ولوو،ایمنی (به عبارت دیگر ایجاد تغییرات لب مرزی در ارزش گذاری ذهنی ما نسبت به یک نام تجاری بر اساس آن خصیصه) این امر غالباً پس از فقط یکبار در معرض تبلیغ قرار گرفتن ادراک شدنی نیست زیرا اگر تغییری روی دهد کوچکتر از آن است که به چشم ما آید.

پس متوجه شدید که محصولات با درگیری بالا هم نیاز به تکرار و تبلیغ شکل و تصویر ذهنی از محصول دارند.

در تبلیغات محصولات با درگیری بالا موارد بسیار مهم دیگری هم وجود دارد که بی توجهی به آنها باعث عدم تاثیر گذاری تبلیغات میشود. به طور مثال علیرغم موارد بالا بولد کردن یک ویژگی برای برهم زدن کفه ترازو باید وزن قابل تاملی نسبت به محصولات رقیب داشته باشد. این ویژگی بیشتر از تبلیغات محصول رقیب شنیده و دیده شود. همچنین تیزر های صنعتی و تصاویر از کارخانه در تیزر تبلیغاتی برای محصولات با درگیری بالا یکی از موارد بسیار مهم شناخته می شود. زیرا تیزر های صنعتی باعث میشود که اعتماد مخاطب نسبت به برند جلب شود و بدانند که پشت این محصول یک کارخانه بسیار بزرگ و چندین نفر نیرو وجود دارد. همچنین می تواند اطمینان حاصل کند که خدمات پس از فروش و پشتیبانی محصول به عهده تیم یکی دو نفره کوچک نیست و یک تیم چندین نفره پشت این خدمات پس از فروش است. وجود تیزر های صنعتی برای محصولات با درگیری بالا می تواند تعادل کفه ترازو را بر هم زند و به نفع برند شما باشد.

شما میتوانید برای سفارش ساخت تیزر تبلیغاتی و یا تیزر صنعتی از مشاوران گروه صبا مدیا کمک بگیرید تا برای شما بهترین نتایج را خلق کنیم. همچنین برای مشاهده نمونه کار تیزر تبلیغاتی و نمونه کار تیزر صنعتی از این صفحه دیدن فرمایید.

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه میتوانیم یک تیزر تبلیغاتی تاثیر گذار داشته باشیم؟»

    1. ابوالفضل

      قطعا مواردی فراتر از این چند نکته رو رعایت میکنیم.
      شما میتوانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *